Thursday, November 6, 2008

Punan atau Punan Bah?

Barang kali isu Punan atau Penan sudah hampir selesai. Melalui inisiatif PNA, akhirnya kod bagi kaum Punan dan Penan yang sebelum ini disamakan telah diasingkan. Punan diklasifikasikan dalam kod yg berbeza dengan kod Penan.

Namun, jika difikirkan kembali timbul suatu persoalan lain yang tidak kurang pentingnya. Adakah istilah “Punan” relevan diguna pakai untuk merujuk kaum Punan di Sarawak? Jika kita lihat dari perspektif Sarawak secara keseluruhannya, memang jawapannya relevan.

Masalah pasti timbul, apabila kita merujuk kepada konteks kaum Punan yang bernaung di bawah Punan National Assosiation (PNA). Kaum Punan yang difahami dari sudut PNA semestinya tidak sesekali melibatkan Punan lain seperti Punan Busang, Punan Lusong Laku, dan sebagainya. Dalam erti kata lain, PNA hanya melibatkan semua orang Punan seperti mana yang diklasifikasikan oleh Ida Nicolaisen sebagai etnik Punan Bah.

Dalam kajiannya, Ida telah membuktikan orang Punan dari Long Bah (Punan Bah), Punan Biau, Punan Sama, Punan Kakus, Punan Pedan dan Punan Jelalong adalah berasal dari warisan Punan Bah. Kebanyakan generasi lama (linou mongo) menggelarkan diri mereka sebagai Punan Bah.

Jadi, dalam penulisannya, Ida tidak menggunakan istilah “Punan” tetapi menggunakan istilah “Punan Bah”. Ida menggunakan istilah “Punan Bah” bukan semata-mata merujuk kepada Lovuk Punan Bah, tetapi merujuknya sebagai suatu entiti etnik di Sarawak. Pada hari ini, orang kita hanya tahu Punan Bah hanyalah sebuah kampung Punan.

Persoalannya, harus masyarakat Punan pada hari ini terus melupakan istilah “bengesak Punan Bah” kerana sudah cukup mengenali istilah “Punan” semata-mata?

No comments: